|

Jak dobierać ekipę mastermindową?

Jakimi kryteriami kierować się, wybierając dla siebie super ekipę mastermindową, która będzie wspierać cię w drodze do celu i dla której ty również będziesz niezastąpionym wsparciem? Sprawdź, co robić, a czego unikać, dobierając optymalny skład swojej grupy mastermind. 


Chcesz posłuchać?

🎞 Nie ma sprawy! Możesz obejrzeć wideo z treścią tego wpisu na YouTubie.

🎧 Kochasz podcasty? Też mam dla Ciebie rozwiązanie. Możesz przesłuchać ten odcinek na tej stronie lub znaleźć podcast „MasterMind w praktyce” w swojej ulubionej aplikacji podcastowej.

Listen to „#07 Jak dobierać ekipę mastermindową?” on Spreaker.

Zapewne już wiesz, że uwielbiam spożywcze metafory 😅 W poprzednim artykule porównywałam prowadzenie spotkania mastermind do pieczenia biszkoptu. Dziś na tapet weźmiemy pizzę 🍕 To, co jest kluczowe zarówno dla pizzy, jak i udanego mastermindu, to nie ilość składników, ale ich jakość i odpowiednia kompozycja.

Dobry skład niezależnego mastermindu wcale nie oznacza dużej ilości osób (przypomnę, że optymalnie powinna być to grupa 4- lub 5-osobowa). Dobry skład mastermindu to dobrze dobrani do siebie uczestnicy. A ten dobór uczestników to nie tylko twoja decyzja czy odpowiedzialność. Ważne jest to, że każdy ostatecznie sam podejmuje decyzję, czy skład mu odpowiada, czy nie. Czyli nawiązując do pizzy: niektórzy lubią z ananasem, a inni bez. Więc skoro macie podzielić się jedną pizzunią, to warto, żeby wszyscy uczestnicy powiedzieli: „Dobra, te składniki to jest właśnie to, co lubię”. 

Kryteria doboru uczestników mastermindu

W ekipie mastermindowej jak w sosie słodko-kwaśnym potrzebujesz równowagi pomiędzy tym, co podobne, a tym, co różne. Podobieństwa potrzebne są do tego, abyście mogli ze sobą skutecznie współdziałać i wymieniać się doświadczeniem w poczuciu bezpieczeństwa. Różnice natomiast służą temu, żebyście mogli wychodzić z utartych ścieżek działania.  

Kryterium 1: Podobieństwa

1️⃣ W grupie mastermindowej potrzebujecie być podobni pod kątem etapu rozwoju, na którym jesteście. Jeżeli jesteś soloprzedsiębiorcą, który zaczyna rekrutować zespół albo podwykonawców, to szukaj sobie do grupy mastermind osób, które są na podobnym etapie rozwoju biznesu. Czyli nie będzie dla ciebie dobrym dopasowaniem ktoś, kto dopiero zaczyna, ani ktoś, kto już zatrudnia 20 osób. 

Każdy uczestnik grupy powinien być mniej więcej w tym samym momencie w kontekście celu, który realizujecie. Dzięki temu będziecie w stanie na bieżąco pomagać sobie w tych wyzwaniach, które są aktualne i rozwiązywane przez każdego z was niemalże w tym samym czasie.  

2️⃣ Podobieństwo powinno dotyczyć również obszaru, w którym chcecie pracować. Czyli jeżeli ty chcesz pozyskiwać klientów, to do swojego mastermindu zapraszaj osoby, które również w tym momencie chciałyby się skupić właśnie na tym obszarze.

I o ile cel indywidualny twój i pozostałych osób będzie zupełnie inny, to jednocześnie obszar, w którym mieszczą się wszystkie te cele dobrze, aby był podobny. To zapewni wam dobrą energię i duże zaangażowanie uczestników na etapie rozwiązywania poszczególnych problemów i omawiania zgłoszeń.

Kryterium 2: Różnice

W tej kwestii sky is the limit. Właściwie jedynie wartości powinniście mieć mniej więcej wspólne, a w innych obszarach możecie się różnić. Możecie pochodzić z różnych miejsc, branż, biznesów, możecie mieć różny styl działania, różne style myślenia, różne osobowości. Wszystko cokolwiek przyjdzie wam do głowy tak długo, jak te różnice nie utrudniają wam nawiązania kontaktu, komunikacji i porozumiewania się ze sobą

Czego nie robić, kiedy kompletujesz grupę mastermind?

Nie stój jak kołek pod ścianą i nie czekaj, aż ktoś się znajdzie. Ważne jest, żeby po prostu wyjść z inicjatywą, zacząć aktywnie szukać i dobierać tych ludzi do siebie i pod swoje własne potrzeby.

Nie szukaj mądrzejszych od siebie. Istnieje naprawdę wielka pokusa, żeby znajdować sobie do grupy mastermindowej osoby, od których możemy się nauczyć i które są dalej w biznesie niż my. Ale wtedy de facto nie szukamy sobie ekipy mastermindowej, tylko grupy mentorów.

Jeżeli jakiś uczestnik grupy mastermind ma więcej wiedzy i doświadczenia i ewidentnie odstaje od reszty,  to będzie miał ogromną trudność, żeby czerpać wsparcie, pomysły i wiedzę od innych osób, bo jest już po prostu dalej. A grupę mastermindową tworzymy wszyscy i dla wszystkich. Dlatego warto, żebyśmy byli dla siebie partnerami, czyli żeby każdy miał coś, z czego każdy inny uczestnik może skorzystać, czym może się nakarmić albo zainspirować. W przeciwnym wypadku ryzykujemy, że zmarnujemy czyjś czas, a grupa nie będzie tak efektywna, jak mogłaby być

Nie daj się syndromowi oszusta. Zbyt wielu z nas ma przekonanie, że to, co wie, umie, doświadczenia, które ma, że to jest takie nic, że to jest mało warte i całkowicie oczywiste. Zachęcam cię, żeby nie oceniać samemu tego, co masz do zaoferowania, bo istnieje ryzyko, że się nie docenisz. 

W zamian pozwól, że uczestnicy mastermindu sami zdecydują o tym, czy chcą czerpać od ciebie, czy nie. Czy to, czym dysponujesz w tej chwili, jest im potrzebne, żeby osiągać swoje biznesowe rezultaty, czy może potrzebują po prostu czegoś lub kogoś innego? 

Wystarczająco dobra grupa mastermind

Na koniec chciałabym cię zostawić z taką myślą przewodnią: szukaj wystarczająco dobrych uczestników👍Na etapie kompletowania grupy i dobierania uczestników można utknąć w nieskończoność. Jeśli będziesz szukać dla siebie ludzi, którzy spełniają idealnie wszystkie kryteria i wszystkie wymagania, to nigdy nie zaczniesz działać w mastermindzie. 

A przecież nie tworzysz tej grupy tylko po to, żeby ją mieć. Ale po to, żeby osiągnąć rezultat, który jest dla ciebie, priorytetowy, bo pomoże ci rozwinąć biznes albo wygrzebać się z jakiejś trudności, którą masz. Dlatego pamiętaj, że uczestnicy mają po prostu pasować, nawet tak trochę na oko, a nie być dobrani z aptekarską dokładnością 😉

Jeśli chcesz wiedzieć więcej, jak dobierać skład mastermindu oraz poznać przydatne narzędzia, to serdecznie zapraszam cię do kursu MasterMind STARTER

Tam cały moduł poświęciłam właśnie temu zagadnieniu, czyli:

Gdzie szukać potencjalnych chętnych do twojej grupy? 
W jaki sposób ich dobierać?
Jak rozmawiać?
Jak podzielić ten całkiem złożony proces na mniejsze, zupełnie jadalne kawałki?

Sprawdź, czy MasterMind STARTER to coś dla ciebie!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *